A várandósoknak szóló jógaórák segítenek a nőknek, hogy megtanulhassák hogyan legyenek kapcsolatban változó testükkel és kisbabájukkal.

A várandósság 40 hete alatt az édesanya teste hatalmas változásokon megy keresztül. A 9 hónapos áldott állapotot a szülés tetőzi be, ami nagy fizikai megterhelést jelent a női szervezetnek. Ezért a kismamának az egészséges táplálkozás és a stresszmentes élet mellett különös figyelmet kell fordítania a mozgásra, a kondíciójának a megtartására is. Könnyű testmozgást, úszást, hosszú sétákat és kismamajógát mindenkinek bátran lehet ajánlani. 

A kismamajóga lényege a várandósság időszakának minél jobban kihasználása a babával való ráhangolódás és a kismama testi-lelki felkészülése szempontjából. A felkészülés részben a szülés eseményét, részben a szülés utáni időszak fejlődését célozza.

A kismamajógát bárki elkezdheti, akit nem tiltottak el a terhessége alatt valamilyen okból a mozgástól.                         A kismamajóga  a 14. héttől egészen a szülésig szabadon gyakorolható. A 14. hetet követően bármikor be lehet kapcsolódni, még az utolsó hetekben is érdemes. Azoknak is ajánlott akik nem jógáztak korábban. A korábban jógázók is egészen új mozdulatokat fognak tanulni ebben a módszerben.

A speciálisan várandós anyukák számára kifejlesztett jóga a Hatha jóga bizonyos elemeivel, várandósok igényeihez alakított változatából, és különböző természeti népektől ellesett gyakorlatokból áll. Az ászanák nem hosszan kitartott testhelyzeteket, hanem folytonos, könnyed mozgásban végzett gyakorlatokat jelentenek. Ezek főként a hátizmok átmozgatását, erősítését, a gerinc rugalmasságának megtartását, a csípőízületek rugalmassá tételét és a nyugalmi légzéskapacitás növelését célozzák. Ezeknek a mozgásoknak nagyon fontos szerepük van a kismama fizikai kondíciójának, és ezáltal jó közérzetének elérésében, megőrzésében. A rendszer nem kockáztatja, hogy bárki megsérülhessen, így a kismamák a gyakorlatok során nem végeznek intenzív törzscsavaró mozdulatokat, fordított testhelyzetet, homorító gyakorlatokat illetve hasizom erősítést.

Az orvosok és védőnők gondosan óvják egészségüket, és figyelemmel kísérik a baba növekedését a terhesség során, a jóga biztosítja azt a nyugodt erőt és belső egyensúlyt, ami lehetővé teszi, hogy leküzdje a kismama az előtte álló kihívásokat.

A kismamajóga gyakorlatok, a légzéstechnikák és a relaxáció csökkentik a feszültség káros következményeit, segítenek a test megfelelő oxigénellátásában, mélyítik a légzést, kiegyensúlyozzák a szívritmust, optimalizálják a vérnyomást. A gyakorlatok nyitják a mellkast, teret engednek a kisbabának a pocakban ezáltal, hogy megemelik a szegycsont környékét. Mindemellett a jóga lazítja a csípőízület körüli izmokat, átmozgatja a gerincet, harmonizálja az idegrendszer működését, kondícióba hozza a medencealapi izmok (gátizomtorna) működését, felkészülését a szülésre. A tudatos, mély légzéssel és a jógagyakorlatokkal felkészítjük ezeket az izmokat, hogy rugalmasak, tudatosan irányíthatóak, tágulékonyak legyenek, így segítve a könnyű szülést, az esetleges gátmetszés elkerülését.

Tapasztalatok alapján a kismamajógát gyakorló nők nagy része könnyebben birkózik meg a szülési fájdalmakkal, jobban tud koncentrálni és nagyobb önbizalommal tudja megélni a folyamatot. A kismama jó közérzete, elégedettsége, nemcsak Önmagára, hanem a családra is pozitív hatással van és a baba személyes fejlődését is segíti.

Az oktatás kiscsoportokban zajlik, így a kismama más várandósok társaságát élvezheti, tapasztalatokat cserélhet velük. Igazolást nem kérünk, de kérd azonban orvosod jóváhagyását, főleg ha bármely probléma merült fel a várandósság során.

” Ha kismamajógát gyakorolsz, az nem azt jelenti, hogy “tökéletes” lesz a szülésed, hanem hogy képes leszel elfogadni a Te szülésed tökéletességét, attól függetlenül, hogy az terveid szerint alakul-e vagy sem.” Rachel Yelin